N.a.v. een gesprek met Nick heb ik sinds mei tracking gedaan op de posities in Google van een aantal belangrijke zoekwoorden. Er zijn nog meer conlussies te trekken uit de bevindingen die ik gedaan heb. Ik beschrijf hier alleen het belangrijkste wat ik uit de analyse heb kunnen trekken. Deze onderstaande informatie is alleen bedoeld en bestemt voor Ergo2Go en mag niet gedeeld worden met derden.
Onderstaand tref je een overzicht van de backlinks die geplaatst zijn de afgelopen maanden. Te zien in deze grafiek is dat er in één keer heel veel links geplaatst worden in plaats van een organisch verloop in de linksstructuur. Met een organisch verloop bedoel ik dat de grafieken ongeveer hetzelfde zijn per maand.
Zoals kunt zien is dat er in de week van 22-28 november 835 links geplaatst zijn en in de rest van de weken bijna geen links. Het is de bedoeling dat wanneer links toegevoegd worden er te zien is dat er bijvoorbeeld 20 link per week worden toegevoegd.
Een goede anchortekst bevat een correcte beschrijving van de pagina die gelinkt wordt. De anchortekst moet voldoende informatie bevatten, zodat je bezoekers en Google weten wat het onderwerp van de gelinkte pagina is.
Voorbeelden van anchorteksten die voor Google weinig waarde hebben zijn:
Voorbeelden waar een goede anchortekst wordt gebruikt zijn:
Een goed voorbeeld is dat als je in de bovenstaande tabel ziet er 143 backlinks zijn geplaatst met de anchortekst “ergonomische bureaustoel”. Nu is het zo dat dat je dan wel een mooie positie in Google moet hebben als het kwalitatieve goede links zijn.
De tabel hiernaast zie je een aantal links gemaakt. Deze zijn niet organisch gemaakt maar via een automatische manier aangemaakt.
Positie Ergonomische bureaustoel
De pagina “https://www.ergo2go.nl/ergonomische-zitoplossingen/ergonomische-bureaustoel.html” is op het zoekwoord Ergonomische bureaustoel niet te vinden in google.
In de bovenstaande tabel is gebruik gemaakt van automatische linkbuilding. Op deze manier worden er in minuten blogartikelen geplaatst op website die een bepaalde autoriteit hebben. Deze websites hebben autoriteit maar de subdomeinen niet. Een voorbeeld is “Bligblogging.com” en een subdomein “finnopiea.bligbloggin.com”.
Hoe werkt het?
Het is eigenlijk heel simpel: Een bot maakt op verschillende blogsites profielen aan en dmv een content spinner worden de artikelen automatisch geplaatst met daarin de gewenste anchorteksten. Een content spinner zorgt er voor dat artikelen “uniek” zijn. Deze worden dan wel door Google opgepikt maar kennen geen enkele waarde voor de positie in google. Deze conclusie is ook te trekken met het voorbeeld “ergonomische bureaustoel”.
Slecht voor de algehele website
Daarnaast is het ook nog is heel slecht voor de website aangezien er nu heel veel links met verkeerde anchors zijn aangemaakt richting de pagina “https://www.ergo2go.nl/ergonomische-zitoplossingen/ergonomische-bureaustoel.html”. Google ziet dus eigenlijk meer relevantie op woorden als “lees verder” , “kijk hier” en “meer informatie” t.a.v. “ergonomische bureaustoel”. Een gespreid portofolio aan ankerteksten is goed wanneer dit ook relevant is aan de pagina. Dit kan dan zijn naast “ergonomische bureaustoel” :
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |